نوشته ها و نظرات شخصی من درباره سایت یتااهو

قرار بود: هدف «یتااهو» معرفی و شناساندن دین زرتشتی با نگاهی متفاوت از گذشته باشد

نوشته ها و نظرات شخصی من درباره سایت یتااهو

قرار بود: هدف «یتااهو» معرفی و شناساندن دین زرتشتی با نگاهی متفاوت از گذشته باشد

شب چله...شب مهر ایرانیان...فرخنده باد

 

 

 

تپشهای قلبم را به باور خاطره هایم پیوند می زنم،و سرزمینی را که همزاد با خاک است و کهن تر از تاریخ ، برای نوباوگان خاک و تازه به دوران رسیدگان تاریخ زمزمه می کنم .
زمزمه می کنم که :
من از نسل شب شکنان روزگارم ،
من از نسل نورآفرینان پاک ،
از سلاله پاک آریائیان بردبارم ،
منم میراث هزار ساله زمین ،
همان ازشرق تا غرب گسترده آغوش ،
همان پیام آور مهر و دوستی ،
همان گرفته در فش آشتی بر دوش
نه خود ستیزم ، نه دیگر ستیز
مرا و یادگاران مرا به نیکی یادآر
که یادگار یادگاران من ، همه شادی است و شادمانی ؛
. . .
شب است و گیتی غرق در سیاهی
شب بلند است و سیاهی پایدار ، ولی
باور به نور و روشنایی است ،
که شام تیره ما را ، از تاریکی می رهاند
و از دل شبهای چله ، جشن مهر و روشنایی به ما ارمغان می رساند
تیرگی هاتان در دل نور خاموش باد ،
شب چله را به نور قرنها قدمت جاری نگه داریم . . . .

رویش گیاهان در فروردین، خرمی و سبزی را در اردیبهشت فراهم می آورد تا خرداد، خوراک دهد و در تیر این خوراک بین مردم تقسیم گردد. مرداد را تا رسیدن میوه ها صبر کن و در شهریور به جای پرداخت سهم پادشاهان، نیازمندان را یاری ده، جشن محبت را در مهر برپا کن و قدر آب را نه فقط در آبان بلکه همیشه بدان و در آخرین شب آذر، جشن بلندترین شب سال، جشن تولد مهر را در کنار گرمی آتش و خانواده برپا کن... فصل، ماهها و رنگها گذر کردند و همگی حاکی از چرخش زمان و روزگارند....فرهنگ کهن ایرانی، گره خورده با شکر دائم نعمت های او در فصل های مختلف سال است، دانش سرشار مردمان ایران زمین از آنچه می خوردندو می آشامیدند وشناخت زیبایی های فصل ها، رنگها و محصولاتشان در جشن های جاودانه ایرانیان در فصول مختلف، متجلی است.ایرانیان باستان همواره و در هر فصلی از سال به بهانه ای زیبا، نعمت های آفریدگارشان را شکر می کردند، یکی از همین بهانه های زیبا یلداست، بهانه ای برای شکر خورشید و گرما و محصولات کشاروزی، بهانه ای برای امیدواربودن به محصولات سال آینده. فصل سرما کم کم قدرت می گیرد و مسلماً انسان باید متناسب با محیط و شرایط آب و هوایی جدید به فکر چاره ای برای رهیدن از گزند سرما باشد.

منابع:http://kasravafadari.blogsky.com
http://www.tebyan.net/Index.aspx?pid=14597

گاف دوستان یتااهوئی

هرچند خیلی نمیخوام به مسائلی که به قول دوستان سایتی موارد داخلی هست و من نباید تشویش اذهان عمومی بکنم اما این گاف جدید دیگه از روز و خورشید هم درخشانترو واضح تره

اگه خاطر مبارکتون باشه این دوستان و در راس اونها مسئول محترم پاسخگوئی های مربوطه و غیره....( که البته الان مهربونتر شدن) مسابقه طراحی سایت رو گذاشته بودند با اون شکل و شمایلی که تو متن مربوطه نوشتم و اگه دوست داشتین میتونین مراجعه کنین به اون مطلب و بخونینش... اما حالا خنده داری قضیه اینه که اولا مدت ارسال کارها تا ۲۴ آذر ماه بوده و امروز که ۲۷ آذر ماه هست اگه به سایت یتااهو مراجعه کنین کماکان آگهی پا برجاست و مهلت ارسال آثار هم همون ۲۴ آذر و ثانیا زمان آثار یا اثر برگزیده توسط اساتید مجرب هم اعلام نشده.

خوب بهتر نیست این دوستان به غیر از انجام امور تبلیغی و عام المنفعه ( همون کمی تا قسمتی بیزینس )که مشغولش هستند یه کمی هم به فکر وجهه سایت باشن؟؟؟

اگه نقدی هم میکنیم واسه اینه که اوضاع بهتر بشه ولی ظاهرا این مرغه یه پا داره و نه بیشتر که کماکان گاف های دوستان پا برجاست.اگه به قول بعضی ها من با غرض ورزی و به قصد تخریب این چیزا رو مینویسم این سهل انگاری راجع به آگهی دیگه ربطی به غرض ورزی که نداره ؟ داره؟

یه چیز دیگم اینکه بالای صفحه اول سایت نوشتن خبرها و نوشتارها، دوبار در ماه به روز رسانی می شود.....و وقتی وارد سایت میشی آخرین به روز رسانی مال ۲۴/۰۸/۱۳۸۵ هست....لطفا پیدا کنید پرتقال فروش را

زنگ خطر برای دوستان سایت دار...حواسها جمع لطفاْ!!

بدون شرح اضافه.
به نقل شده از بزرگراه فن آوری

آیا مدیران همه سایت‌ها و وبلاگ‌های اینترنتی ایرانی برای ثبت رسمی سایت خود باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند؟ در صورت عدم ثبت یک پایگاه اطلاع‌رسانی در وزارت ارشاد آیا این پایگاه مسدود می‌شود؟ این پرسشی است که طی روزهای اخیر در میان صاحبان سایت‌های ایرانی و بسیاری از علاقه‌مندان اینترنت مطرح است.
این پرسش زمانی شکل گرفت که هفته گذشته سرانجام هیات‌دولت آیین‌نامه سامان‌دهی فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ایرانی را به تصویب رساند، موضوعی که طی ماه‌های اخیر به‌عنوان یکی از موضوعات کاری وزارت ارشاد مطرح بوده و توجه بسیاری را نیز جلب کرده است. آیین‌‌نامه سامان‌دهی فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی که در چهار فصل و یازده ماده به تصویب رسیده به گفته مسؤولان قرار است شکلی رسمی و قانونی به وضعیت سایت‌های اینترنتی ببخشد و هدف از آن نیز حمایت از پایگاه‌های قانونی، دسترسی آزاد و سالم مردم به اطلاعات و توسعه خدمات دسترسی به اینترنت عنوان شده است.
بر اساس این آیین‌نامه وزارت ارشاد موظف است که ساختار مناسب تشکیلاتی را برای برخورد قانونی با فعالیت غیرمجاز اینترنتی ایجاد کرده و در مقابل بودجه مناسبی نیز برای سالم‌سازی و سامان‌بخشی به فعالیت‌های اینترنتی در کشور اختصاص دهد.آنچه این آیین‌نامه تاکید دارد، ثبت هویت صاحبان همه سایت‌های اینترنتی (جدید) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به تمام کسانی که سایت‌های خود را قبلا به ثبت رسانده‌اند نیز دو ماه مهلت داده شده تا این کار را انجام دهند.در این میان آنچه قابل توجه است تعریف پایگاه اطلاع‌رسانی در این آیین‌نامه است که پایگاه اطلاع‌رسانی را فقط سایت معرفی نکرده بلکه وبلاگ‌ها را نیز مشمول این تعریف شناخته است.

روش ثبت چگونه است؟

علی‌رغم تصویب این مصوبه و اعلام بخش‌هایی از آن به رسانه‌ها هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که روش کار در ثبت سایت‌های اینترنتی ایرانی چگونه است.هم‌اکنون تعداد قابل توجهی سایت اینترنتی به زبان فارسی مشغول به فعالیت است که برخی از آن‌ها در داخل کشور و برخی دیگر نیز از خارج کشور هدایت می‌شوند. اینکه این آیین‌نامه شامل سایت‌هایی می‌شود که در خارج از کشور هدایت می‌شوند و یا سایت‌های داخلی مشمول چنین قانونی قرار می‌گیرند نیز پرسشی است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است.در حالی که برخی معتقدند این آیین‌نامه در واقع برای بخشی از سایت‌هایی در نظر گرفته شده که بدون هویت خاص و در محدوده‌های سیاسی مشغول به فعالیت هستند. برخی دیگر نیز معتقدند اجرای این قانون باعث پنهان‌کاری بخش گسترده‌تر دیگری از سایت‌های اینترنتی می‌شود که عملا در محدوده‌های تخصصی مشغول به فعالیت هستند.
شکل بروکراتیک و سختگیرانه‌ای که اغلب در محدوده فضای اداری ایران وجود دارد و پیشینه تعیین ضوابط برای ثبت رسمی مدیریت رسانه‌ای ممکن است به تردیدهای صاحبان فعلی سایت‌های اینترنتی برای ثبت رسمی آن‌ها بیفزاید.
نگرانی‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. آیا مدیران سایت‌هایی که به هر دلیل مایل به ثبت رسمی سایت‌های اینترنتی خود نیستند و مطالب آن‌ها نیز مغایرتی با قوانین ایران ندارد، بر اساس این قانون با سایت فیلتر شده خود مواجه می‌شوند یا صرفا آن دسته از سایت‌هایی که دچار تخلف شوند به این مجازات گرفتار می‌آیند.

بر اساس ماده 6 این آیین‌نامه، پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی موضوع بند پ ماده 1 توسط کارگروه موضوع ماده 8 مسدود می‌شود. منظور از بند پ این آیین‌نامه پایگاه‌هایی است که هویت خود را ثبت نکرده‌اند. به بیان واضح‌تر تمامی پایگاه‌هایی که اقدام به ثبت نکنند توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت ارتباطات، وزارت دادگستری و وزارت ارشاد مسدود می‌شوند.
با این حال مسؤولان وزارت ارشاد در نخستین اظهار نظرها درباره این آیین‌نامه تلاش کرده‌اند تبعات تصویب آن را مثبت ارزیابی کنند. علیرضا مختارپور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد معتقد است که این آیین‌نامه محدودیتی را برای سایت‌های اینترنتی ایجاد نمی‌کند بلکه آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد.وی می‌گوید: مواردی دیده می‌شود که روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها مطلبی را از سایتی نقل می‌کنند در حالی که این سایت پاسخ‌گوی حقوقی نیست.
وی همچنین از حمایت دولت از سایت‌هایی خبر داد که اطلاع‌رسانی مفید انجام می‌دهند.

تکلیف خارجی ها چیست؟

اما هم‌اکنون بخش عمده سایت‌های اینترنتی که به زبان فارسی منتشر می‌شوند در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.
اگر در خود سایت اینترنتی نتوان به هویت حقوقی صاحبان آن‌ها دست پیدا کرد، تنها راه موجود دنبال کردن اطلاعات موجود در Whois سایت‌های اینترنتی است. بر اساس این اطلاعات که در هنگام ثبت دامنه هر سایت دریافت می‌شود، وضعیت مدیریتی و فنی یک دامنه اینترنتی و احتمالا صاحب سایت مشخص می‌شود.با این وجود Whois بسیاری از سایت‌های اینترنتی شامل مشخصات واقعی صاحبان سایت‌ها نیست، ضمن اینکه به‌تازگی نیز ICANN (موسسه متولی دامنه‌ها و اعداد اینترنتی) در حال تصویب دستورالعملی است که به ثبت‌کنندگان دامنه‌های اینترنتی اجازه می‌دهد هویت صاحبانشان را مخفی نگاه دارند.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد دسترسی به سایت‌های اینترنتی که مدیران خود را پنهان کرده باشند حداقل از راه‌های متعارف چندان ساده نیست.همچنین به‌نظر می‌رسد تنها راه مقابله با سایت‌هایی که دچار تخلف احتمالی شده‌اند و مدیران خود را نیز پنهان کرده‌اند، مسدود کردن آن‌هاست، موضوعی که در بخش سوم آیین‌نامه مذکور نیز پیش‌بینی شده است.برخی معقدند هم‌اکنون نیز سیستم فیلترینگ اینترنتی به اندازه‌ای قوی هست که بتواند سایت‌هایی را که به هر نحو مناسب تشخیص داده نمی‌شوند، مورد فیلتر قرار دهد. به عقیده این گروه اگر هدف بر یافتن منابع انتشار اخبار کذب و غیرواقعی باشد که از مجراهای رسمی اطلاع‌رسانی نشات نمی‌گیرند، با اجرای این آیین‌نامه نیز نمی‌توان به کور کردن چنین منابعی امیدوار بود چراکه این سایت‌ها می‌توانند از طرق دیگر اینترنتی نیز به انتشار چنان اخباری بپردازند.مشکل دیگری که در زمینه ثبت سایت‌های اینترنتی وجود دارد، مشخص نبودن وضعیت وبلاگ‌هاست.

آیین‌نامه به صراحت پایگاه اطلاع‌رسانی را شامل سایت و وبلاگ می‌داند. اگر چنین است آیا وزارت ارشاد قادر به ارزیابی، ثبت و کنترل چند میلیون صاحب وبلاگ و سایت اینترنتی فارسی است؟



خلاصه‌ای از آیین‌نامه سامان‌دهی فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی سایت‌های اینترنتی ایرانی

ماده یک:

الف) پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی (سایت و وبلاگ): همه مراکز موجود در شبکه اینترنت که ارایه‌دهنده خدماتی مانند www یا FTP هستند.

ب) پایگاه اطلاع‌رسانی ثبت شده: پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی که مسؤول آن اطلاعات و مدارک شناسایی خود و پایگاه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه و مطابق قوانین و مقررات از جمله مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده و رسید آن را دریافت کرده باشد و امکان برقراری ارتباط با شخص مورد نظر وجود داشته باشد.

پ) پایگاه اطلاع‌رسانی با هویت نامعلوم: پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نشده باشد.

ماده 2ـ مقررات و ضوابط شبکه اطلاع‌رسانی رایانه‌ای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر قوانین و مقررات حاکم لازم‌الرعایه است.

ماده 3ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن مدیریت سامان‌دهی و نظارت بر پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی از فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی ایرانی ثبت شده و با فعالیت‌های مجاز و سالم در کشور حمایت می‌کند.

ماده 4 ـ وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پ – تعیین شرایط لازم برای پایگاه، مدیران مسؤول سایت‌ها و نیز تعیین سازوکار مناسب به منظور ثبت رسمی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و لغو آن و اعلام عمومی هر مورد

ماده 5- پایگاه‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی ملزم به ثبت مشخصات مربوط و ثبت هویت مدیرمسؤول خود با رعایت قوانین و مقررات از جمله مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

تبصره – پایگاه‌های اطلاع‌رسانی که فعالیت خود را قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه آغاز کرده‌اند، حداکثر به مدت دو ماه برای ثبت فرصت دارند و پس از این مهلت و عدم ثبت مشمول بند پ ماده 1 هستند.

ماده 9- بند پ – مسؤولان پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ثبت شده که به‌دلیل تخلف مسدود شده‌اند، می‌توانند درخواست تجدیدنظر خود را برای بررسی در کارگروه یاد شده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه کنند.

شب چله


شب چله نزدیکه....یادش به خیر ...قدیما یه حال و هوای دیگه ای داشت...

سایت یتااهو واسه شب چله برنامه داره.درسته که اینجا برای نقد فنی سایت فعال شده ولی خوب فکر میکنم اون جاهائی هم که لازمه باید حمایت کرد.

دیشب این sms به دستم رسید که براتون نقل میکنم (‌البته فکر میکنم خیلی زیباتر میشد این خبر رو اعلام کرد و فقط برای اینکه در متن دخل و تصرفی انجام نشه عینا اونو نقل میکنم.امیدوارم دفعات بعد مراسم و برنامه ها با ادبیات زیباتری اعلام بشه.)

درود


گرد همائی یتااهو

پنج شنبه ۳۰ آذرماه ( شب یلدا ) برگزار میشود.

پذیرائی آجیل و زرشک پلو با مرغ.قیمت ۴۹۰۰تومان.

تهیه بلیط : ۰۹۱۲۳۰۲۳۷۷۵

یه تنفس میون آموزش...اجازه هست ؟


به یاری و امید به توانائی پروردگار بی همتا که از صدتا آدمیزاد بی بهره از همه چی بیشتره یه چند خطی راجع به بعضی چیزا مینویسم تا یه کم برخی دوستان قدیمی متوجه تر بشن:)

اول اینکه از اول نوشتن راجع به سایت یتااهو در اینجا تذکر دادم که در اینجا هیچ نسبیتی با شادروان کسرا وفاداری ندارم و به عنوان یه منتقد که نه ادعا علم و دانش دارم و نه ادعا بهتر دانستن رو و فقط و فقط به عنوان یه بیننده ساده نکاتی رو که به نظرم میاد برای بهبودی وضعیت سایت موثر هست رو بیان کنم.
از اول هم گفتم که هرکی بخواد ازقوانین من در اینجا تخطی بکنه اجازه نمایش نظراتش رو نمیدم.متاسفانه چند تا از به ظاهر دوستانی که فقط نوک دماغشون رو میبینن و بس پیامهایی رو گذاشتن که به دلیلی که گفتم امکان تائید اونها رو ندارم و از همین جا دوباره میگم اگه حرمت قلم رو حفظ کنن و در رابطه با وضعیت سایت و نکات فنی اون ( فقط ) حرفی دارن بزنن که در اون صورت مخلص همشون هستم.
یه چیز دیگه اینکه همه اینائی که با ادبیات محشرشون پیغام میزارن از داخل سایت هستن که خیلی جالبه انگار که اینا به جز اتلاف وقت دیگران و مهمل گوئی کار دیگه ای بلد نیستن:) ....طفلک یتااهو.

یه چیز دیگه اینکه من به وقتش که بشه یه مناظره برگزار میکنم و اونجا همه چیزهای گفتنی رو راجع به سایت در محلی که خودم معین میکنم که چند نفر آدم صالح و با سواد هم حضور داشته باشن بیان میکنم پس لطفا از کوچیک و بزرگ و از پدر بزرگا و مادر بزرگائی که عجیبه ولی متاسفانه و یا خوشبختانه جزو سایت هستن خواهش میکنم که بیخود زحمت فرستادن پیغام پسغام به من رو ندن که به جلسه سایت بیام و میون یه سری آدم تکراری حرفهای تکراری رو گوش بدم.

حالا هم واسه اینکه دوباره نگن داره حرف شخصی میزنه....یه سری به سایت میزنیم تا ببینیم دویتان بعد از این همه وقت چه کارهائی انجام دادن.
در ضمن دوستان سایتی اگر از حالا به فکر شب چله و جشن سده هم باشین بد نیست.

* در قسمت گفتگو،‌ اندازه فونتها مشکل دارن به شکلی که اندازه فونتها و فرمتشون حسابی شنبه یه شنبه هست.در این قسمت از فونتهای Tahoma و Times New Roman و Arial با اندازه های ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۴ استفاده شده.

یه مشکل اساسی که هست عدم دیدن مناسب صفحات در رزولوشن های متفاوته .

مطلب بعد اگر در همین قسمت یعنی در بخش گفتگو برروی مثلا  خیراندیشی پیام اشوزرتشت می باشد کلیک کنید با شرایط جدیدی از فونت و اندازه و رنگ مواجه میشین.

دوستان یتااهوئی...واقعا فکر نمیکنین به جای جدل های بیهوده و وقت گذاشتن سر مباحثی که فایده ای نداره مینشستین و با قراردادن چند تا نیروی به دردبخور فنی به جمع آوری عیوب و رفع نواقص سایت کمک میکردین؟
خیلی مهم نیست که چه کسی یا کسانی این طرح ها رو انجام دادن مهم اینکه دوستان فعلی با کوله باری از ادعا که دارای دانش و توانائی های بسیار هستن اهمیتی به رفع و رجوع نواقص سایت نمیدن. حالا باز هم فکر کنید مشکل سایت من و امثال من هستیم.

در مطالب قرارداده شده در همین قسمت،‌وقتی به پائین صفحات نگاهی بیندازیم متوجه وجود ناهماهنگی در این بخشها هم میشویم.


خوب.....فکر کنم برای امروز کافیه.

شاد باشید و دیگران رو هم شادکنید. با اندیشه،‌گفتار و کردار نیک زندگی کنید .

ایدون باد

بخش چهارم: قرار دادن عکس در صفحه وب

 

کی از عناصری که باعث جذابیت در وب سایت میشود عنصر عکس یا همان image  است. عکسها زیبایی خاصی به صفحات میبخشند ولی از طرف دیگر تولید دردسر هم میکنند، اگر شما تعداد زیادی عکس در یک صفحه بگذارید یا از عکسهایی با حجم زیاد استفاده کنید آن موقع است که بیننده باید مدت طولانی را صرف کند تا صفحه سایت شما را به طور کامل ببیند و همین موضوع باعث از دست دادن یک بیننده و یک نمره منفی به حساب میاید. همانطور که میدانید در کشور عزیزمان ایران سرعتهای اینترنت خیلی پایین هست و دیدن صفحات سنگین بسیارعذاب آور است البته بماند که بعضی وقتها همان یک ذره سرعت هم نداریم. پس همیشه تا جایی که میتوانید صفحه را سبک کنید تا برای بیننده خسته کننده نباشد. یک سایت موفق سایتی است که بیننده زیاد داشته باشد.

 فرمتهای عکس در وب:

بپردازیم به ادامه بحث ، عکسها دارای فرمتهای زیادی میباشند ولی فرمتهایی که در وب بکار برده میشوند، عبارتند از:
.gif (Graphic Interchange Format)
.jpeg (Joint Photographic Experts Group)
.png (Portable Network Graphics)
عکسها با فرمت .gif بیشترین استفاده را در وب دارند و محبوبترین نوع عکس است. این نوع فرمت 256 رنگ را پشتیبانی میکند و از ویژگیهای دیگر آن animation,  transparency, interlacing  است . البته محبوبیت آن بیشتر برای حجم کم آن است.
Transparency به شفافیت یک عکس میگویند که آنرا پشت نما هم مینامند. این ویژگی است که یک عکس آنقدر شفاف است که شما میتوانید تا تصویر ، متن یا رنگ زیر آن عکس را ببینید.
Interlacing   گاهی وقتها شما منتظر میشوید تا یک عکس به دلیل بزرگی اندازه بارگذاری شود بعد آنرا ببینید اما اگر عکسی این ویژگی را داشته باشد کم کم عکس کامل خواهد شد یعنی خط به خط به عکس اضافه میشود تا کامل بارگذاری شود.
Animation عکسهای متحرک را می گویند وفقط این فرمت هست که از متحرک سازی عکس حمایت میکند.
 عکسهایی با فرمت .jpeg حدود 16 میلیون رنگ را پشتیبانی میکنند ، نسبت به فرمت .gif از حجم بالاتری برخوردار است ولی کیفیتش  بهتر است ، تمام ویژگیهای gif  را دارد به غیر از Animation. فرمت .png نسبت به قبلیها جدیدتر است و مخلوطی از آنهاست یعنی کیفیت jpeg و حجم کم gif  را دارد.
افزودن عکس به صفحه وب:
 مانند همه عناصر داخل صفحه، عنصر عکس هم تگ خاص خودش را دارد که آن تگ  و پایان دهنده هم ندارد. اما برای مشخص کردن فایل عکس و آدرس دهی آن باید از خصوصیت src=" " داخل تگ استفاده کنیم که اگر یک عکس داخل دایرکتوری وب سایت خودتان باشد دیگر نیازی به آدرس کامل نیست و فقط اسم دایرکتوری و اسم فایل با پسوند مشخصه آن عکس نوشته میشود ولی اگر میخواهید که عکسی را از وب سایت دیگری در صفحه خود بگذارید باید آدرس آن وب سایت و دایرکتوری که عکس در آن قرار گرفته و اسم کامل آن فایل را بنویسید

www.sitename.com/images/pic01.gif">
 Height, Width
این تگ خصوصیات دیگری هم دارد، یکی از آنها که کاربرد زیادی هم دارد خصوصیات طول height و عرض width  میباشد که توسط آنها اندازه یک عکس را داخل صفحه میتوانید کنترل کنید. مقیاس اندازه گیری طول و عرض بر حسب پیکسل Pixel  میباشد، اگر شما این خصوصیات را کنترل نکنید عکس در اندازه اصلی خود ظاهر میشود. بطور مثال شما میخواهید عکسی را وارد کنید که در صفحه باید به اندازه 100×100 فضا اشغال کند:

این نکته را در نظر داشته باشید که سرعت کامل شدن عکس یعنی download  شدن آن در صفحه بستگی به حجم آن دارد نه اندازه عکس، پس میتوانید اندازه های یک عکس را اضافه کنید ولی دقت کنید که کیفیت عکس خراب نشود. Alignment
شما میتوانید محل قرارگرفتن عکس را نسبت به عناصر اطراف خودش با خصوصیت align=" "تعیین کنید و میتوانید کلمات left,right,top,middle,bottom  را برای این خصوصیت بکار برید. بر فرض میخواهید که یک متن بعد از عکس و در وسط قرار گیرد:
 This is a text
 در ضمن اگر میخواهید خود عکس در وسط صفحه قرارگیرد قبل از تگ  استفاده کنید و بعد از آن را بنویسید:  Border
اگر مایل هستید برای عکس کادر بگذارید میتوانید از خصوصیت border=" "   استفاده کنید و آنرا برابر با یک عدد قرار دهید که هر چه این عدد بزرگتر باشد ، کادر دور عکس هم ضخیم تر است به صورت پیش فرض border="0"  است یعنی هیچ کادری مشاهده نمیشود.Alt
 تا حالا متوجه شدید که در یک وب سایت هنگامیکه نشانگر موس بر روی یک عکس که قرار میگیرد یک کادر متنی کوچک باز شده بنام tooltip و اطلاعاتی را راجع به آن عکس میدهد؟ پس شما هم اینکار را انجام دهید، خصوصیت alt="  "  را داخل تگ گذاشته و هر متنی را که جلویش بنویسید در صفحه هنگامیکه موس بر روی عکس قرار گیرد ، زیرنشانگر نمایان میشود. بهتر است که شما همیشه این کار را انجام دهید چون مرورگرهایی وجود دارد که عکس را نمایش نمیدهد پس با اینکار بیننده از حضور آن عکس خبر دار میشود.
hspace, vspace
 دو خصوصیت دیگر هست که حاشیه و فضای خالی دور عکس را کنترل می کند، hspace=" "برای حاشیه چپ و راست عکس وvspace=" " برای بالا و پایین. عددی را که وارد میکنید در مقیاس پیکسل است.
Image link
شما میتوانید یک عکس را به صورت لینک هم درست کنید یعنی هرگاه بیننده روی عکس کلیک کرد به صفحه یا سایت دیگر هدایت شود. در بخش قبل با درست کردن لینک آشنا شدید، در اینجا شما باید تگ لینک را قبل از تگ عکس بنویسید و تگ پایان دهنده لینک را بعد از تگ عکس وارد میکنید، بدین صورت:
www.sitename.com"> src="images/sitelogo.gif">
 
ساخت نقشه تصویری ( image map )

Image map یکی از تکنیکهای ساخت عکس بصورت لینک است که گاهی اوقات به کمک ما میاید. بطور مثال ما نقشه ایران را در صفحه ای قرارداده و میخواهیم که بیننده سایت هرگاه روی یک استان کلیک کرد صفحه مربوط به آن باز شود تا اطلاعات مربوطه را در اختیار کاربر قرار دهد. این حالت حجم عکس را افزایش نخواهد داد و بهتر است از عکسهایی با حجم بالا استفاده نکنیم که در این مورد به قسمت عکسها رجوع کنید.
خب حالا عکس مورد نظر را با استفاده از تگ درصفحه قراردهید،  سپس خصوصیت usemap=" "  را به تگ  اضافه کنید که آنرا برابربا یک اسم واحد باید قرار دهیم تا از آن اسم در جای دیگر استفاده شود. این خصوصیت به مرورگر میفهماند که عکس را بصورت Image map  میخواهیم بکار بریم.

به علامت # دقت کنید که باید نوشته شود. در حال حاضر عکس آماده است و باید تگهای نقشه را وارد کنیم.ابتدا تگ   وارد میکنیم تا مرورگر بفهمد که نقشه آغاز شده و با استفاده از خصوصیتname=" "   مشخص میشود که چه عکسی قرار است این خاصیت را داشته باشد. حالا نوبت به تعیین قسمتهای مختلف عکس رسیده که هر قسمت در چه اندازه ای و به کجا باید لینک شود. این قسمتها میتوانند اشکال هندسی نظیردایره، چهارگوش وچند ضلعی باشند. این اطلاعات در تگ مشخص میشوند، این تگ دارای سه خصوصیت میباشد:
  Shape=" "  مشخص میکند که هر قسمت دارای چه شکل هندسی میباشد. اگر چهارگوش rectangle باشد آنرا برابر با "rect"  قرار میدهیم، اگر دایره circle بخواهیم برابر با "circle" و اگر چند ضلعی polygon بخواهیم برابر با "poly"   قرار میدهیم.
  Coords=" "این خصوصیت، مختصات نقاط تشکیل دهنده  شکلها را مشخص میکند که مختصات هر نقطه بر اساس محور x, y  در مقیاس پیکسل میباشد. برای تشکیل یک لینک به شکل چهارگوش باید مختصات دو نقطه گوشه چپ طرف بالاوگوشه راست طرف پایین آنرا بدست بیاوریم ، چون هر نقطه دارای دو مختصات میباشد یکی بر روی محور xها و دیگری yها پس چهار عدد باید بنویسیم و هر عدد را با علامت کاما جدا کنیم.
Coords="10,10,65,65"
همچنین برای درست کردن یک لینک به شکل دایره مختصات مرکز آن و اندازه طول شعاع را باید پیدا کنیم که با توجه به گفته بالا سه عدد باید نوشته شود و برای چند ضلعی به تعداد هر نقطه دو عدد مینویسیم که دیگر محدودیت ندارد.
href=" " که در این قسمت آدرس صفحه یا سایت مورد نظر را وارد میکنیم.
سوالی که حالا پیش میاید، اینست که مختصات این نقاط را چگونه پیدا کنیم؟ دو راه برای آن وجود دارد، یکی استفاده از برنامه های مختلف مانند Photoshop و دیگری که برایتان توضیح خواهم داد بدون استفاده از برنامه جانبی است و داخل همان صفحه ، با کمک مرورگر اینترنت اکسپلورراست. بعد از اینکه یک عکس را در صفحه قرار دادیم و مراحل تشکیل Image map  را انجام دادیم یک تگ و یک خصوصیت به این کدها اضافه میکنیم و آنچه را که میخواهیم براحتی بدست میاوریم. ابتدا تگ مخصوص لینک را قبل از قرار میدهیم تا عکس ما بصورت یک لینک ظاهر شود و سپس خصوصیت ismap را به تگاضافه میکنیم و فایل را ذخیره میکنیم. حالا آنرا باز کرده و همانطور که موس را روی عکس حرکت میدهید یک نگاه به نوار وضعیت status bar  مرورگر در پایین بیاندازید، اعدادی را که مشاهده میکنید مختصات نقاط میباشند. 
فراموش نکنید که بعد از پیدا کردن مختصات نقاط، تمام مراحلی را که اضافه کردید دوباره بردارید.

بخش پنجم:طرز ساختن لیست ها و لینک ها

هزار تا پوزش بابت تاخیر......برخی اوقات مشغله های آدمی تن را رها نمیسازد.

ادامه گفتار:

لیستها هم جزو عنصر متن در html  میباشند که بخاطر زیاد بودن تگهای متن مجبورم آنها را از هم جدا کنم. سه نوع لیست وجود دارد، یکی لیستهای  با ترکیب منظم (Ordered list) و لیست با ترکیب نا منظم  (Unordered list) ودیگری لیستهای توصیفی (Definition list) . شاید این نوع نامگذاری بخاطر وجود اعداد یا حروف بترتیب در لیست منظم است که در دیگری فقط  نقطه های توپر هست که ترتیبی را نمیتوان برای آنها در نظر گرفت. در هر صورت تگهای آن به شرح زیر میباشند:


برای درست کردن لیست در یک صفحه از این تگها باید استفاده کنیم، بدین صورت که در آغاز قسمتی که میخواهیم لیست درست کنیم تگ
    را که مخفف ordered list میباشد را مینویسیم تا مرورگر بفهمد لیست از آنجا شروع میشود و سپس در ابتدای هر گزینه از لیستمان تگ
  1. را اضافه میکنیم و در انتهای گزینه ها تگ پایان دهنده
را می نویسیم.
اگر دقت کنید به صورت پیش فرض اعداد 1,2,3 به ابتدای گزینه های لیست مان اضافه میشود. شما میتوانید خصوصیت type را به تگ
    اضافه کنید و آنرا با A, a  که به صورت حروف کوچک یا بزرگ انگلیسی و یا با I, i   که با اعداد رومی است مقدار دهی کنید. به طور مثال اگر میخواهید ترتیب لیست شما با اعداد رومی کوچک باشد بدین صورت تگ را کامل میکنید:

    1. Item 01
    2. Item 02
    3. Item 03

     

    این تگ را unordered list مینامند و مانند تگهای بالا برای درست کردن لیست در یک صفحه میباشد با این تفاوت که بجای حروف و اعداد از دایره یا مربع های توپر استفاده میکند که مانند بالا میتوانید از خصوصیت  type که با کلمات" disc", "circle", "square"  مقدار دهی میشود استفاده کنید.

    • Item 01
    • Item 02
    • Item 03

     شما میتوانید برای درست کردن یک لیست که دارای چند گزینه است و هر گزینه هم چند زیر مجموعه دارد از مخلوط این دو نوع لیست استفاده کنید که به این حالت Nested list  گفته میشود.
    بر فرض مثال ما یک لیست داریم که چهار گزینه دارد و هر کدام از آنها دو رنگ سفید و سیاه دارند:

    1. Item 01
      • Black
      • White

    2. Item 02
      • Black
      • White

    3. Item 03
      • Black
      • White

    4. Item 04
      • Black
      • White



    آخرین مدل، لیستهای توصیفی هستند که برای تعریف و توصیف یک کلمه بکار میروند که کلمه مشخص را با تگ
    و توصیف آنرا با
    بکار میبرند.
     

    Html
    HyperText Markup Language.

    طرز ساختن لینک ها

    لینک چیست؟
     لینکها یا همان نقاط پیوند صفحات هم،  یک نوع متن به حساب می آیند، فقط تنها فرقی که بین آنها وجود دارد در این است که هنگامیکه با موس بر روی آنها میرویم نشانگر موس شکل دست به خود گرفته تا ما بر روی آن کلیک کنیم، البته در بیشتر مواقع رنگ آن هم با متن های معمولی فرق دارد. پس از کلیک کردن روی لینکها، ما  به صفحات دیگر یا حتی به سایتی دیگر هدایت میشویم. تگ مخصوص لینک میباشد که با خصوصیت href آدرس دهی میشود که آن لینک به کجا وصل خواهد شد. به طور مثال اگر ما بخواهیم یک لینک درست کنیم که به سایت yahoo  متصل   شود بدین صورت عمل میکنیم،
    Yahoo'>www.yahoo.com">Yahoo website
     که در مرورگر لینک زیر ظاهر میشود و ما را به سمت سایت یاهو حرکت میدهد دقت کنید فقط متنی که مابین دو تگ آغاز کننده یعنی و تگ پایان دهنده   نوشته شود در مرورگر به شکل لینک ظاهر میشود و قابل کلیک است
    Yahoo website
    همانطور که مشاهده میکنید به صورت پیش فرض رنگ لینکها آبی بوده و زیر آنها خط کشیده میشود که در بخش Style Sheet شما یاد خواهید گرفت تا این خط را برداشته یا رنگ آن را تغییر دهید. لینکها را می توان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد، همانطور که از اسمشان پیداست لینکهای داخلی نقاط پیوند داخل یک صفحه یا صفحات مختلف یک وب سایت میباشند و لینکهای خارجی  نقاط پیوند بین دو سایت مختلف میباشند.
    Absolute and Relative
    لینکهای داخلی به دو صورت نوشته میشوند، یا باید آدرس کامل وب سایت و فایل را نوشت مانند:
    http://www.mysite.com/page01.htm"> Page01
     به این مدل لینک absolute  میگویند.
    و یا اینکه فقط اسم فایل را بنویسیم البته اگر آن فایل داخل یک دایرکتوری است باید ابتدا اسم آن دایرکتوری را نوشته سپس نام فایل را مینویسیم. به فرض  مثال اگر لینک ما قرار است به یک صفحه به اسم   Page01.htm  در دایرکتوری بنام htmlpages  متصل شود مجموعه کدی که باید نوشته شود بدین صورت است:
    Page01
    به این مدل relative  می گویند.
    دقت کنید دوستان وقتی صفحه ای که قرار است به این لینک ما پیوند داده شود دردایرکتوری پایین تر از این صفحه قرار دارد اینگونه عمل میشود اما اگر لینک ما  در صفحه ای قرار دارد که قرار است به یک صفحه در دایرکتوری بالاتر از آن متصل شود می توانیم به جای اسم دایرکتوری بالاتر از دو نقطه کنار هم( .. ) استفاده کنیم،
    page02
    به طور ساده می توان گفت که اگر این صفحه قرار است به صفحه ای داخل دو فولدر تو در تو متصل شود باید اسم فولدر اول بعد اسم فولدر داخل فولدر اول سپس اسم آن فایل یا صفحه را مینویسیم  ولی اگر در آن صفحه بخواهیم یک لینک بگذاریم که به این صفحه پیوند داده شود جای فولدر داخلی و فولدر اول میتوانیم دو نقطه بگذاریم و سپس اسم این فایل را بنویسیم یعنی بدین شکل:
    this page
    target
    تگ لینک خصوصیتی دارد که توسط آن می توانید محل باز شدن و یا نمایش صفحه ای که می خواهید به آن پیوند دهید را کنترل کند که آن صفحه در همان پنجره  یا در یک پنجره جدید باز شود. این خصوصیت target نام دارد که باید برابر با یکی از مقادیر _blank , _self , _top , _parent  قرار گیرد.
    target="_blank"
    این مقدار یک پنجره جدید در مرورگر باز کرده و صفحه مربوط به آن لینک را نمایش میدهد.
    _self
    اطلاعات صفحه مربوط به آن لینک در همان فریم که لینک قرار دارد نمایش داده میشود.
    _parent
    صفحه مورد نظر در همان پنجره مرورگر باز خواهد شد ، نه در پنجره جدید.
    _top
    صفحه مربوط به این لینک هیچگاه در پنجره ای که فریم دارد باز نخواهد شد.
    Anchor
     یک نوع لینک هم هست که دو نقطه را در داخل یک صفحه بهم متصل میکند که به آن anchor  می گویند. کاربردهای گوناگونی دارد ولی بیشترین کاربرد این نوع لینک برای مواقعی است که  طول یک صفحه از سایت زیاد شده و در انتهای همان صفحه شما یک لینک می گذارید تا با کلیک کردن بر روی آن بیننده سایت شما به بالای همان صفحه هدایت شود. برای اینکار دو سری تگ لازم است که باید بنویسید، یکی جایی است که میخواهید لینک به آن متصل شود که باید آن نقطه از صفحه را نامگذاری کنید و این اسم باید داخل همان صفحه تک باشد یعنی در جای دیگر بکار نبرده باشید و تگ آن به این صورت است:

    در بین دو علامت " " و به جای کلمه top  هر اسمی میتوانید بکار برید این نکته را در ذهن داشته باشید که این تگ درمرورگر ظاهر نمیشود.اما تگ دیگری که نیاز است خود کد لینک است وبجای نوشتن آدرس فایل در خصوصیت href  شما نامی را که انتخاب کردید به اضافه علامت # را مینویسید:
    top of the page
    در مورد لینکهای خارجی یعنی لینکهایی که به سایتهای دیگر وصل میشوند باید از مدل absolute  استفاده کنید و آدرس کامل را بنویسید:
    http://www.sitename.com/page01.html"> link to another site
    نکته:  نوشتن پروتکل http://  اجباری نیست و میتوانید از نوشتن آن صرف نظر کنید.
    mailto
     علاوه بر این لینکها شما میتوانید برای آدرسهای ایمیل هم لینک درست کنید که تگ آن به صورت زیر میباشد:
    mailto:email_address"> my email
    کلمه mailto:  به مرورگر میفهماند که باید یک ایمیل به آدرس بعد از آن فرستاده شود. البته این لینکها برای بیننده هایی که ایمیل هایشان را با برنامه هایی مانند Outlook express  چک میکنند ، مفید است چون وقتی که روی این نوع لینک کلیک شود برنامه پیش فرض مدیریت ایمیل در سیستم عامل کاربر باز میشود پس برای بیننده هایی که آدرس ایمیل یاهو دارند این کد مفید نیست بهتر است که آدرس کامل ایمیل را نوشته و به صورت یک لینک درست کنید تا برای کلیه بینندگان سایت مفید باشد، مانند مثال زیر:
    mailto:my_email@domain.com"> my_email@domain.com
    البته شما میتوانید حتی موضوع و متن ایمیل را تعیین کنید. اگر قصد همچین کاری را دارید پس باید بلافاصله بعد ازآدرس ایمیل داخل تگ یک علامت سوال اضافه کنید تا مرورگر بفهمد که این آدرس ادامه دارد و بعد از علامت سوال کلمه subject=  را مینویسید که این کلمه نشانگر موضوع ایمیل است و هرچیزی که جلوی آن نوشته شود به عنوان موضوع ایمیل در برنامه مشخصه نمایان خواهد شد و اگر متن ایمیل هم بخواهید نوشته شود باید بعد از موضوعی که نوشتید علامت &  را بگذارید وسپس کلمه  body= را که نشانگر متن ایمیل است و در جلوی علامت مساوی هر متنی را میتوانید وارد کنید. بر فرض مثال میخواهید که ایمیل با موضوع Test و متن Hello my friends  به آدرس ایمیل فرستاده شود:
    mailto:my_email@domain.com?subject=Test&body=Hello my friends"> my_email@domain.com
     توجه داشته باشید که اگر میخواهید این کد را امتحان کنید اول باید برنامه پیش فرض مدیریت ایمیل مانند نرم افزار Outlook  را برای آدرس ایمیل خود تنظیم کنید.